تبلیغات
حرفه و فن - کار ترموستات و کار ضدیخ در موتور چیست جواب تحقیق کنید :حرفه و فن سال سوم

کار ترموستات و کار ضدیخ در موتور چیست جواب تحقیق کنید :حرفه و فن سال سوم

نویسنده :مزگان احمدی
تاریخ:جمعه 6 آبان 1390-09:38 ب.ظ

1– کار ترموستات در موتور چیست؟

ترموستات یک حسگر حرارتی است که تا زمانی که دمای آب به حدود 70 درجه نرسیده باشد دریچه را باز نمی کند و آب جریان پیدا نخواهد کرد. این برای زمانی است که خودرو سرد است .

2- کار ضد یخ چیست؟ ضد یخ نقطه ی انجماد آب را از صفر درجه به عددی پایین تر از 15- درجه سانتی گراد تغییر می دهد. تا در زمستان آب در صفر درجه یخ نزند. ضدیخ علاه بر این ضد جوش و ضد زنگ نیز می باشد.

3- چرا نباید رادیاتور را از مخلوط آب و ضدیخ به طور کامل پر کرد؟ برای اینکه زمانی آب داغ می شود جنبش مولکولی آب بیشتر شده و باعث افزایش حجم آب می شود.

 
دلیل اصلی تولید آن انتقال حرارت بوده است – در زمانهای گذشته برای انتقال حرارت تنها از آب استفاده می کردند اما بعدها به دلیل یخ زدن آب موتور در زمستان ، به آن (متانول) اضافه کردند اما متانول نیز باعث کاهش نقطه جوش در تابستان می شد .
در نهایت (گلایکول) مورد استفاده قرار گرفت و نام ضد یخ برای آن انتخاب شد . ضد یخ علاوه برای انتقال حرارت یک مایع محافظت کننده در برابر نقطه انجماد و نقطه جوش است که باعث کاهش نقطه انجماد به 37- درجه افزایش نقطه جوش به 136 درجه می گردد .
معمولاً 95 درصد مواد ضد یخ (متو اتیلن گلایکول) (MEG) است که نقطه انجماد آب و جوش آن را افزایش داده و برای جلوگیری از خورندگی قطعات فلزی توسط آب ، از فسفات استفاده می شود همچنین مواد فلوئورسنت که باعث رنگی شدن آن می شود.

روشن كردن خودرو در هواى سرد یكى از مشكلات كسانى است كه در مناطق سردسیر مانند آلاسكا زندگى مى كنند.3 دلیل براى اینكه چرا خودروها در زمستان به سختى روشن مى شوند وجود دارد:
دلیل اول: بنزین, مانند هر مایع دیگرى وقتى سرد است تبخیرش نیز كمترمى شود.احتمالا تجربه كرده اید كه اگر مقدارى اب را در مكانى گرم بریزید نسبت به حالتى كه اب را بر روى مكانى سرد بریزید سریعتر تبخیر مى شود.وقتى بنزین سرد مى شود تبخیرش نیز به آهستگى روى مى دهد. بنابراین به سختى مى سوزد.(بنزین مى بایست تبخیر شود تا بسوزد).بعضى وقتها مى بینید وقتى كه هوا سرد است مردم "اتر" را در موتور خودرو مى ریزند تا به بهتر روشن شدن موتور كمك كند.چون اتر بهتر از بنزین در هواى سرد تبخیر مى شود.
دلیل دوم: روغن در هواى سرد غلیظ تر مى شود.شما مى دانید كه اگر مثلا عسل را در یخچال قرار دهید ضخیم و غلیظ تراز حالتى مى شود كه در هواى داغ یا معمولى است.روغن نیز همین طور است.زمانى كه شما سعى مى كنید موتور سرد را روشن كنید.روغن غلیظ كار را براى حركت موتور سخت مى كند.در مناطق سردسیر مى بایست از روغن هاى تركیبى در موتور خود استفاده شود.زیرا این نوع روغن ها در دماهاى پایین نیز به صورت مایع باقى مى مانند.
دلیل سوم: همچنین باترى ها نیز در هواى سرد مشكل پیدا مى كنند.یك باترى پر از مواد شیمیایى است كه الكترونها را تولید مى كنند.(قسمت "باترى چگونه كار مى كند" را براى اطلاعات بیشتر بخوانید).واكنشهاى شیمیایى داخل باترى زمانى كه باترى سرد است خیلى آهسته تر انجام مى شود و سرعت این واكنش ها كم مى شود كه در نتیجه آن الكترونهاى كمترى نیز تولید مى شود.بنابراین استارت نیز انرژى كمترى دریافت مى كند كه باعث مى شود موتور به كندى به راه بیفتد.
تمام سه دلیل فوق مى تواند در دیر روشن شدن یا سخت روشن شدن موتور در هواى سرد تاثیر داشته باشد.بنابراین مردم خودروهاى خود را درگاراژهاى گرم نگه دارى مى كنند و یا از بخارى براى گرم نگه داشتن استفاده مى كنند.

مى دانید كه موتور شما دارای پیستون است و پیستون نیز در داخل سیلندر بالا و پایین مى رود:
زمانى كه پیستون از بالا به پایین در سیلندر حركت مى كندمقدار معینی از هوا را مى مكد.مقدار هوایى كه مكیده مى شود به مقدار فضاى بالاى پیستون و نیز مقدار جابه جایى پیستون از بالا به پایین بستگى دارد.
اگر قطر پیستون 4 اینچ(10.16 سانتی متر) باشد و میزان جابه جایى پیستون در سیلندر نیز 4 اینچ باشد در نتیجه این پیستون در موتور میتواند بمكد:
حجم سیلندر=ارتفاع*3.14*{2^(شعاع)}
cm^3) ) 823.3 =10.16*3.14*{2^(5.08)}
اگر موتور شما 4 سیلندر باشد در نتیجه :4*823.3=3292.1 cm^3 ا 3.292 لیتر حجم دارد.
كارخانه جات خودرو سازى رقم فوق را گرد مى كنند و مى گویند كه موتور شما 3.3 لیتر حجم دارد كه بدین معنى است كه این موتور خاص 3.3 لیتر حجم دارد.
اگر میل لنگ متصل به این موتور را دو دور بچرخانید 4 پیستون مجموعا 3.3 لیتر هوا و سوخت را استنشاق مى كنند.
خوب, چرا باید این حجم را بدانیم؟ و چرا پشت خیلى از خودروها برچسبى شامل حجم موتور زده شده است؟حجم یك موتور مى تواند بیشترین قدرتى كه موتور تولید مى كند را برآورد كند.میدانیم كه بنزین با هم مخلوط مى شود ودر موتور مشتعل مى شود.این اشتعال زمانى بخوبى رخ میدهد كه احتراق سالمى روى دهد و احتراق كامل و بدون نقص زمانى رخ مى دهد كه درصد كمى بنزین با هوا مخلوط شود.اگر مقدار زیادى بنزین با مقدار كمى هوا مخلوط شود احتراق ناقص روى میدهد. ویا روی نمیدهد(به علت كمبود اكسیژن).
نسبت مقدار هوا به بنزین 15 به 1 است یعنی 15 واحد هوا با 1 واحد بنزین مخلوط مى شود.حجم موتور بیشترین مقدار سوختى كه موتور مصرف مى كند را اطلاع مى دهد واین نیز مى تواند كنترل كند بیشترین قدرتی را كه موتور تولید مى كند. البته ممكن است یك موتور 10 لیترى كه كارایى بدى دارد و نیز یك موتور 1 لیترى كه كارایى خوبى دارد هر دو داراى یك اسب بخار یكسان باشند.اگرچه كه موتور 10 لیترى 10 برابر موتور 1 لیترى حجم دارد.طبق یك قانون عمومى یك موتور 10 لیترى باید 10 برابر نیروى بیشتر نسبت به موتور 1 لیترى تولید كند.اگر سایر شرایط بدون تغییر بمانند. .
 
نگارش در تاریخ شنبه نوزدهم دی 1388 توسط دبیر حرفه و فن
تاریخچه موتورهای احتراق داخلی ، به سال 1876 باز می گردد ، كه «نیكولاس اتو» (1891 – 1832 ) اوین موتور جرقه ای را ساخت . این موتور در ابتدا بنابر سیكل ویژه ای كار می كرد و با بازدهی حداكثر برابر با 11% ، دارای وزن زیادی بود . اتو با ارائه سیكل عملكرد 4 زمانه ، بازده را به 14% افزایش ، و در كنار كاهش حجم موتور ، وزن آن را نیز به كمتر از یک سومحالت قبل كاهش داد . در سال 1884 ، امتیاز ثبت شده یك شخص فرانسوی به نام «آلفونس بیودی روشاس» (1893-1815) مربوط به سال 1862 منتشر شد ، كه معلوم ساخت او قبل از اتو ، اصول سیكل 4 زمانه را شرح داده است . البته چون روشاس نتوانسته بود ایده های خود را عملی سازد ، در نتیجه امروزه اتو به عنوان مخترع موتور شناخته می شود .
از آن پس اشخاص بسیاری در اواخرقرن نوزدهمدستبهابداع موتورهای دیگری دست زدند ، و جملگی به این نتیجه رسیدند كه «نسبت تراكم» تاثیر مستقیمی بر روی بازده موتور دارد ، ولی به دلیل مشكل «كوبش» ، مقدار آن به كمتر از 4 محدود شده بود . در دهه 1880 ، با توسعه كاربراتور و سیستم جرقه ، سرعت موتورها افزایش یافت ، و امكان استفاده از موتور در اتومبیلها فراهم شد . در سال 1892 ، یك مهندس آلمانی به نام «رودلف دیزل» (1913 – 1858) ، نوع جدیدی از موتور را به ثبت رساند . در طرح وی ، در مرحله تراكم، تنها هوا متراكم ، و در انتهای این مرحله سوخت مایع به داخل هوای داغ پاشیده می شد . از آنجایی كه در این طرح ، هوا دچار كوبش نمی شود ، لذا وی توانست تراكم را بالا ببرد ، و بازده موتو را دو برابر كند . یكی از دیگر طرحهای موتور ، موتور دورانی است ، كه اولین آنها توسط «فلیكس وانكل» ، در سال 1957 به نتایج رضایتبخشی رسید .
سوختها نیز تاثیر فراوانی در توسعه موتورها داشته اند . اولین موتورها با سوختن گار ، توان مكانیكی تولید می كردند . بنزین در اواخر قرن نوزدهم ، برای استفاده از كاربراتورها مورد استفاده قرار گرفت . بنزینهای اولیه كاملاً فرار بودند و در نتیجه ، امكان افزایش نسبت تراكم به بیش از 4 نبود ، ولی در عوض راه اندازی موتور (استارت زدن) راحت بود . «ویلیام برتون» (1954 – 1865) توانست با «گراكینگ حرارتی» نفتهای سنگین ، بنزینی تولید كند تا بتوان به تقاضاهای روز افزون بنزین پاسخ داد . البته به دلیل بالا بودن نقطه جوش ، استارت حالت سرد موتور مشكلتر بود ، كه این مشكل نیز با اخترع «استارتر برقی» در سال 1912 حل شد . تاثیر ضد كوبش «تترااتیل سرب» ، در سال 1923 ، توسط شركت «جنرال موتورز» كشف شد و در دهه 1930، استفاده از كاتالیزو فعال به جای كراكینگ حرارتی ، باعث تولید بنزینهای دارای كیفیت بالا شد .


icon7 فنر بندی؛ اصلی‌ترین جزء سیستم تعلیق

علاوه بر این ، یک خودرو باید در مقابل تغییر مقدار بار وارده و تغییر نقطه ثقل، انعطاف پذیر بوده و توانایی مواجهه با آنها را داشته باشد. سیستم تعلیق علاوه بر دفع ضربات و جلوگیری از انحراف و چپ شدن خودرو تواناییهای دیگری نظیر ؛ نگهداری میزان تنظیم چرخها در حالت صحیح، نگهداشتن ارتفاع خودرو در میزان ثابت ، پشتیبانی از وزن خودرو و تنظیم نحوه پخش آن ، نگهداشتن تایرها در تماس با جاده و ... را نیز داراست .
یک سیستم تعلیق دارای اجزاء بسیاری است، اما اصلی‌ترین اجزای آن فنر و کمک فنر می‌باشند:
فنر: قسمتی از سیستم تعلیق می‌باشد که وزن خودرو را پشتیبانی کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می‌کند . فنرها که اغلب میله‌ها یا حلقه‌های فولادی انعطاف‌پذیری هستند، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می‌دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو، دست‌اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد .
کمک فنر: در صورتی که خودرویی تنها مجهز به فنر باشد، زمانی که باری اضافه روی فنرها اعمال شود یا وسیله نقلیه با یک دست‌انداز روبرو شود، فنر با جمع شدن آن را جذب می‌کند، اما زمانی که یک فنر جمع می‌شود، مقداری انرژی در خود ذخیره می‌کند که برای تخلیه این انرژی، فنر باز شده و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می‌سازد و از آنجائی که فیزیک یک فنر با نوسان و ارتعاش آمیخته است پس از باز شدن دوباره جمع شده و سپس دوباره باز می‌شود و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می‌یابد، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل. این سیکل باعث جدا شدن چرخ از سطح جاده، خارج کردن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری، می‌شود. آنچه این مشکل را حل می‌کند چیزی نیست جز کمک فنر؛ کمک فنری که در شرایط مناسب قرار داشته باشد به سیستم تعلیق اجازه می‌دهد تا نوسان به وجود آمده را به یک یا دو سیکل تقلیل داده، حرکت بیش از حد را تعدیل کرده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار دهد. با کنترل فنر و حرکات سیستم تعلیق، اجزاء دیگر سیستم نظیر Tie Rod ها نیز در وضعیت درست خود فعالیت خواهند کرد و همین امر تنظیم چرخها را نیز به صورت ثابت در حالت صحیح خود، نگه می‌دارد.

کیسه هوا در خودروها

اگر خودرو دارای کیسه هوا (AIR Bag) سوار می‌شوید خواندن این مقاله می‌تواند مانع از بروز جراحت جدی و حتی مرگ برای خود و کودکانتان شود. طی سالیان طولانی کمربندهای ایمنی تنها وسیله مهارکننده کنش‌پذیر در خودروها بوده‌اند. در عین حال در این مدت بحثهای زیادی در مورد ایمنی آنها بخصوص در مورد کودکان مطرح شده است، ولی به مرور زمان در اکثر کشورها کمربندهای ایمنی شامل مقررات اجباری شده‌اند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که استفاده از کمربندهای ایمنی جان هزاران نفر را در تصادفات نجات داده است. کیسه‌های هوا طی سالیان طولانی در حال توسعه بوده‌اند. ایده استفاده از یک بالش نرم در برابر برخورد، بسیار جذاب بوده و اولین ثبت اختراع در مورد یک وسیله قابل انبساط برای فرود آمدن در آن در هنگام تصادف برای هواپیماها طی جنگ جهانی دوم انجام شده است! در دهه ۸۰ اولین کیسه هوای تجاری شده در خودروها ظاهر شد.

از سال ۱۹۹۸، وجود کیسه های هوا در هر دو سمت راننده و سرنشین جلو در آمریکا الزامی شده است(کامیونت های سبک نیز از سال ۱۹۹۹ تحت این قانون در آمدند). تاکنون آمار نشان داده که کیسه‌های هوا ریسک مرگ را در تصادفات روبرو حدود ۳۰ درصد کاهش داده است. استفاده از کیسه‌های هوای نصب شده در صندلی و درها جدیدتر است ، اگرچه آنها به گستردگی کیسه‌های هوای نصب شده در فرمان و داشبورد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که طی سالیان آتی تعداد کیسه‌های هوای خودروها از دو به شش تا هفت خواهد رسید. کیسه‌های هوا هم مانند کمربند ایمنی در سالهای اولیه، موضوع تحقیقات و آزمونهای جدی دولتی و صنعتی هستند. در این مقاله به دانش پشت کیسه‌های هوا و اینکه آنها چگونه کار می‌کنند، مشکلات آنها چیست و تکنولوژی آنها به چه سمتی پیش می‌رود خواهیم پرداخت.


سوالات با جواب 1- آشنایی با خودرو.

واحد پنجم :1-  آشنایی با خودرو

2- تعمیر و نگهداری شیر آلات منزل

1- یک خود روی سواری از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟ موتود ، دستگاه انتقال قدرت ، سیستم برق رسانی ، سیستم هدایت و فرمان ،چرخ و ترمز ، بدنه و شاسی و سیستم تعلیق

2- عامل حرکت خودروها چیست ؟ موتور

3- استفاده از کدام وسایل ایمنی در موقع رانندگی لازم است ؟ کپسول آتش نشانی-كمربندایمنی-آینه ها-فرمان-كیسه های ایمنی-برف پاك كن

4- چرا مهارت رانندگی لازم و ضروریست ؟ در جهان پرتحرک امروز ، خودرودر زندگی بشر جایگاه ویژه ای دارد. به طوریکه مهارت رانندگی برای عموم ، مهارتی ضروری است .

5- خودرو را تعریف کیند ؟ خودرو مجموعه ای از قطعات مختلف است که در ارتباط با یکدیگر به طور هماهنگ کار می کنند .

6- کاراصلی موتور چیست ؟ تولید قدرت در موتور است کار موتور تبدیل انرژی شیمیایی وحرارتی بیزین به انرژی حرارتی و سپس انرژی مکانیکی است که باعث حرکت خودرو می شود.

7- قسمت های اصلی یک خودرو را نام ببرید ؟ موتور، دستگاه انتقال قدرت ، فنربندی و تعلیق ، برق ، هدایت وفرمان ، چرخ و ترمز ، بدنه و شاسی

8- وظیفه ی دستگاه انتقال قدرت چیست ؟ این مجموعه  وظیفه دارد قدرت تولیدی موتوررا به چرخ ها منتقل کند.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
ahmadreza
دوشنبه 5 اسفند 1392 11:27 ب.ظ
عالیییییییییییییییییی بوددددددددددددددددددد
ahmadreza
دوشنبه 5 اسفند 1392 11:22 ب.ظ
بهتر از این نمیشه.thank you very much
زشتووو
یکشنبه 4 اسفند 1392 10:09 ب.ظ
بدک نبود خوب بود مرسی از مطالبت عزیزمبدک نبود خوب بود مرسی از مطالبت عزیزم
اشنا
سه شنبه 29 بهمن 1392 12:15 ق.ظ
من میگم کار ترموستات اینا فنر بندی و تعلیق و ایمنی میارن واقعا مسخره ست
شنبه 12 بهمن 1392 09:44 ب.ظ
خیلی طولانی بودخیلی طولانی بود
ali
دوشنبه 30 دی 1392 12:09 ق.ظ
تفکر]baby dog ...
mani
دوشنبه 30 دی 1392 12:03 ق.ظ
مزخرف حالم به هم خورد.
ali
یکشنبه 29 دی 1392 11:45 ب.ظ
thank you very mach
الیکا
شنبه 14 دی 1392 05:06 ب.ظ
ببخشید سه بار اومد متنم ولی بد دردم خورد.......
شنبه 14 دی 1392 05:02 ب.ظ
عالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبووووووووووووووووووووودددددد
شنبه 14 دی 1392 05:02 ب.ظ
عالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبووووووووووووووووووووودددددد
شنبه 14 دی 1392 05:02 ب.ظ
عالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبوووووووووووووووووووووددددددعالللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییبووووووووووووووووووووودددددد
یکی
جمعه 13 دی 1392 06:49 ب.ظ
عاااالییییییییییییی
سه شنبه 10 دی 1392 07:41 ب.ظ
ملیکا
دوشنبه 9 دی 1392 05:12 ب.ظ
مرسسسسسسسسسسسسسسیییییییییییییییییییییییییی
پنجشنبه 5 دی 1392 10:31 ب.ظ
عالی
pooya
پنجشنبه 5 دی 1392 06:28 ب.ظ
کیری بود
pooya
پنجشنبه 5 دی 1392 06:27 ب.ظ
retgw
شنبه 30 آذر 1392 09:25 ب.ظ
حالم به هم خورد جون تو جونتون کنند باید ایرانی بودنتون رو با اطلاعات 10 قرن پیش اثبات کنید وبلاگتون خیلی پکیده است
aisan
جمعه 29 آذر 1392 10:53 ب.ظ
عکس ایر بگ توحلقم
aisan
جمعه 29 آذر 1392 10:46 ب.ظ
thanks a lot
امیر حسین
چهارشنبه 27 آذر 1392 10:13 ب.ظ
گلاب بروی بقیه افراد
حالللللللللللم
به هم خورد
kimia
یکشنبه 24 آذر 1392 10:09 ب.ظ
خیلی ب دردم خورد...میسی
جمعه 22 آذر 1392 09:23 ب.ظ
دم شما گرم
توسکا
پنجشنبه 21 آذر 1392 04:00 ب.ظ
عالیییییییییییییییییییییییییییی بودددددددددددددد
mandana
شنبه 16 آذر 1392 06:56 ب.ظ
fadat
جمعه 18 اسفند 1391 07:52 ب.ظ
دستتون درد نکنه.
reza
جمعه 11 اسفند 1391 10:19 ب.ظ
ممنون خیلی خوب بود ولی ازضدیخ بیشتر توظیح بدین لطفا thankyou
فیلسوف دانشمند و علامه
شنبه 5 اسفند 1391 09:51 ب.ظ
خیلی ممنون عالی بود.هرچند من به اینا اهتیاج نداشتم!!!!!!
رها
شنبه 5 اسفند 1391 09:20 ب.ظ
عالی بودولی اگر می شه جواب همه ی تحقیق ها رو بنویسید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo